שייט – הדור הבא של החופשות

מני רפפורט

האפשרות להתנתק, ליהנות מאוכל ברמה גבוהה כמעט 24/7 לשהות עם אנשים מכל העולם, ליהנות ממופעי תרבות ואמנות ומרמת שירות הטובה ביותר וכל זאת במחיר ששולם מראש, מהווה כמעט הגדרה אוטופית למושג חופשה, אלא שזה מתאים לתיאור חווית השייט. כמו תמיד: עד שלא תנסו – לא תדעו

ודאי יצא לכם לשמוע באקראי מחבר רחוק או ידידה קרובה על מישהו שהיא מכירה שחזר לאחרונה משייט 'מהמם'. בשלב זה לא הבנתם מה כבר יכול להיות כ"כ מלהיב בשהות בלב ים כשאין לאן לברוח ואין לך כל שליטה על מי ואיך האוכלוסייה, האוכל וגובה הגלים.

אם אתם דווקא מאלו שלקחו חלק בחבילת שייט, ודאי תוכלו להעיד על נכותנו של המשפט הידוע וכפי שמקובל לומר בעולם השייט הבינלאומי: 'התכוננו להתמכר'!.

ענף התיירות היה מאז ומעולם התעשייה המתפתחת ביותר בקרב ענפי המשק השונים. לאחר שרובנו היינו ברומא, קנינו בברלין והצטלמנו שאנו מחזיקים את הפיזה דקה לפני הנפילה, האנשים בכל העולם מחפשים את סוג החופשה הבאה. כזו שלא מצריכה לעבור טירונות או להתחשבן על כל הוצאה כדי לא לחרוג מהתקציב הכללי. כזו שלא צריך להתעסק בה בבירוקרטיה, אלא אפשר להיות סמוך ובטוח שהכול ידפוק כמו שעון שוויצרי.

בעוד ברחבי הגלובוס, ענף השייט הינו תחום תיירותי ותיק ומוכר, התייר הישראלי נחשף אליו ביתר שאת בשנים האחרונות ובהתאם קצב הצמיחה שהולך וגדל בהתאמה.

ודאי אתם זוכרים את הסדרה הפופולארית בשנות ה 70 'ספינת האהבה'. ובכן בעוד עבורנו הישראלים הסדרה הייתה לא יותר מפנטזיה דרמטית מארצות הברית, הרי שברחבי העולם או ליתר דיוק ברחבי האוקיאנוסים, חברות שייט רבות סיפקו שירותי לינה מהדרגה הראשונה ובכלל זה תרבות, בידור, ספורט וקולינריה איכותית.

גם לנו הישראלים, עידן האינטרנט ונגישות המידע אפשר, לא רק להגיע לכל מקום אלא גם לעשות זאת במחיר המשתלם ביותר.

בתוך עשור ירד גילם הממוצע של הנוסעים בעשר שנים פחות לפחות. עם לפני 30 שנה כדי להיות בכ"כ הרבה יעדים היית צריך להיות כבר לפחות בן 55 ומעלה, הרי שבעשור האחרון ישנם בני 35 או 40 שכבר חרשו את הגלובוס.

לעומת זאת הרצון לחופש לא רק שלא נשאר כשהייה אלא להיפך הלך וגבר. אלא שהפעם הרצון בחופש, הוא לחופש אמיתי. התנתקות מכל דבר כולל מהאפשרות להיות מחובר.

במקום הזה נכנסה העלייה המתמדת בקרב צרכנים ישראלים לחוות את עולם השייט הבינלאומי. לטוס לחו"ל ושם לעלות על אנייה ענקית, מפוארת עם אלפי אנשים מכל רחבי הגלובוס. ליהנות מאוכל טוב, בידור טוב ובמקום ללון במלונות לקחת את המלון איתך לכל מקום. ליהנות מערב חוויתי תרבותי עם אוכל טוב, קוקטייל טוב וככל הנראה גם כמה סוגי הופעות, ללכת לשון ולהתעורר בנמל עגינה חדש.

חבילות שייט מפנקות בחברת שייט בינלאומית אינה דומה למשהו שאתם מכירים מאזורנו. אניות ענקיות של כ- 100,000 טון ומעלה. 3000 נוסעים בממוצע ומעל 1000 אנשי צוות. המשפט הידוע "עבורנו זוהי זכות לתת שירות" כמעט ונכתב עבור ענף השייט. במסגרת עבודתי נחשפתי ללקוחות רבים שיצאו לשייט הראשון שלהם. אם רב השאלות לפני השייט היו: "אין בחילות?!", "רגע ומה עם הטיטאניק" ו" זה לא יותר מדי אנשים בבת אחת", הרי שרב המשפטים ששמעתי בשובם היו: "קינאתי בעצמי על הקרוז הזה", "חופשה האולטימטיבית"

ו "איפה אצלנו היו מתקתקים 3000 איש בצורה שכזו". אגב אם כבר הזכרנו, הטיטאניק שקלה 7000 טון שזה אפילו לא 10% מהגדלים של רב חברות השייט כיום.

האפשרות להתנתק, ליהנות מאוכל ברמה גבוהה כמעט 24/7 לשהות עם אנשים מכל העולם, ליהנות ממופעי תרבות ואמנות ומרמת שירות הטובה ביותר וכל זאת במחיר ששולם מראש, מהווה כמעט הגדרה אוטופית למושג חופשה, אלא שזה מתאים לתיאור חווית השייט. כמו תמיד: עד שלא תנסו – לא תדעו.

הכותב משמש סמנכ"ל חברת 'גולדן טורס', סוכנות השייט הגדולה בישראל ומנהל פורום טיולי שייט בפורטל 'תפוז'.

דברו איתנו

על הקרוז הבא שלכם!